MG test på
Billesborgskolen
Taget i alle klasser januar 2007
MG-testen er en test i grundlæggende matematikfærdigheder. Den er tænkt taget som afslutning på et skoleårs pensum. Vi har dog valgt at teste i januar for at kunne målrette fællesundervisningen og hjælpen til den enkelte elev.
Vi bruger testen til at sætte fokus på bestemte matematiske områder i den enkelte klasse i den kommende periode. Samtidig bruges den i skole/hjem samtalerne i februar for at præcisere elevens standpunkt og fremadrettet, hvor barnet sammen med forældre og lærere skal arbejde med en mere sikker tilegnelse af færdighederne.
1.klasse
Klassen som helhed havde et rimeligt resultat med et gennemsnit på 30 rigtige ud af 39, dog med et spænd fra 18 – 34, da enkelte har temmelig svært ved matematik.
De mere generelle problemer opstår faktisk kun, fordi børnene har svært ved at læse og forstå de ord, der indgår i flere af opgaverne. Glemmer de så at spørge, bliver der en række fejl, som ikke har noget med deres matematiske kunnen at gøre.
2.klasse
Klassen havde et rimeligt resultat med et gennemsnit på knap 38 rigtige ud af 45 med et spænd fra 33 – 41. Der var ingen generelle problemer, men der skal arbejdes med rutinen i de enkelte færdigheder.
3.klasse
Klassen havde et udmærket resultat med et gennemsnit på 43 rigtige ud af 50, med
et spænd fra 34 – 49.
Det var stort set kun omkring ”klokken” og ”større end og mindre end” (når der brugtes ord i stedet for regnetegn), der var lidt reelle/generelle problemer, så disse områder vil vi fokusere lidt ekstra på i den kommende tid.
4.klasse
Klassen havde et rimeligt resultat med et gennemsnit på 50 rigtige ud af 69 med et spænd fra 43 – 59. Der er lidt problemer omkring ”positionssystemet” og ”måling”, som vi må give lidt efterbehandling, og så omkring ”division” og ”multiplikation med større tal”, som vi kommer til senere i skoleåret.
5.klasse
Klassen er lægger fint i middel og overmiddel området, og det er flot her midt på året. Vi vil i den kommende periode sætte fokus på sammenhæng, størrelsesforhold og division, hvor der er visse huller. For enkelte elever skal der desuden arbejdes med positionssystemet, måling og subtraktion.
6. klasse
Klassen er placeret
7. klasse
Klassen er flest over middel, hvilket er meget flot her midt på året. Der sættes i den kommende periode især fokus på måling, rummål, størrelsesforhold, tilfældighed, hele tal, lighed og geometri.
8. klasse
Cirka halvdelen af klassen er placeret i middel og overmiddel området, den anden halvdel under middel. Enkelte elever bør have specialundervisning, hvilket også er foranstaltet. Jeg har gennemgået prøven med eleverne, så den enkelte elev ved, hvor de han eller hun skal være særlig opmærksomme. Generelt skal der arbejdes i klassen med negative tal, algebra, talforståelse, ligninger og i en vis grad statistik.
9. klasse
Klassen er placeret omkring middel og lidt under. Det svarer ikke helt til, hvad de opnår i andre tests (f.eks. terminsprøven). Her ligger flere i middelområdet. Visse områder af MG testen dækker et pensum, som vi endnu ikke er nået til. Der sættes især fokus på algebra, rumfang og geometri i den kommende periode.
JpR
0207