Uddannelsesvejledning

En analyse fra Danmarks Statistik viser, at elever fra frie grundskoler i højere grad gennemfører en ungdomsuddannelse og finder beskæftigelse.

Når du går i 7., 8. og 9. klasse på Billesborgskolen, får du vejledning fra din UU-vejleder. Vejledningen foregår såvel kollektivt som individuelt og kan bestå af både samtale, information, undervisning samt praktiske aktiviteter.

• I 7. klasse kommer din UU-vejleder ind i klassen i slutningen af skoleåret og fortæller kort om ungdomsuddannelserne. Det er første gang, du oplever kollektiv vejledning. Du kommer også til at arbejde med ”Min vej”, som er en erstatning for UPV’en, som udgår pr. 1. august 2024.
  • I 8.klasse kommer din UU-vejleder ind i klassen og laver kollektiv vejledning i løbet af året. Her kommer du til at høre mere om ungdomsuddannelserne. Du kommer også til at arbejde med ”Min vej”.

Du skal ligeledes besøge ungdomsuddannelser i 4 dage (uge 9 – introkurser) og til Skills stafet d. 10/9, og du har mulighed for at komme i erhvervspraktik.

• Vejledningsaktiviteterne i 9. klasse handler meget om, hvad du skal efter 9.klasse. Måske skal du i 10. klasse, gymnasiet, handelsskolen eller i gang med en erhvervsuddannelse. Måske skal du noget helt andet? Vejlederen hjælper dig til at træffe valget. Du har mulighed for at besøge ungdomsuddannelserne igen, hvis du ikke er afklaret. Den frivillige brobygning ligger i uge 47.

Du skal desuden afsted i erhvervspraktik i 9.klasse. Det er i uge 50. Du skal selv finde en praktikplads, gerne også i samråd med vejlederen. Du skal fortsat arbejde med ”Min vej”.

Når du skal videre på en ungdomsuddannelse, vil du få en ny vejleder dér. Hvis ikke du er i gang med en ungdomsuddannelse eller er i job, kan du komme og tale med en ungevejleder på Ungecentrum, indtil du fylder 25 år.

Nyttige Links

UddannelsesGuiden | (ug.dk)
Side, hvor du kan finde alt om alle uddannelser og job i Danmark

Optagelse.dk
Side, du skal bruge, når du skal lave ansøgning til ungdomsuddannelser, 10. klasse, efterskole og andet

Uno Ung
Side, du skal bruge, når du skal skrive i ”Min vej”, vælge brobygning m.m.

UUV Køge – UUV Køge
Side, hvor du kan finde oplysninger om Ungdommens uddannelsesvejledning i Køge, Åbent hus m.m.

eVejledning (ug.dk)
Side, hvor du kan skrive og chatte med vejledere om uddannelse og job

Efterskolerne
Side, hvor du kan finde alle efterskoler i Danmark