Matematikken halter i danske 4. klasser. Drengene løber fra pigerne, og der er ikke meget fremgang at spore i TIMSS testen fra 2023 uanset køn. Vi har ikke fået løftet niveauet fra 2019. Forklaringerne kan være mange (blandt andet coronanedlukningen), og der er ikke smarte hurtige løsninger. Generelt kan man dog altid læne sig op ad:

  • Børn i trivsel lærer bedst
  • Mad og en seng i tide er et godt udgangspunkt
  • Gentagelser og knofedt gavner
  • Håbefuld tilgang når ting er svært
  • Lån af de voksnes nervesystem

En anden konklusion i rapporten var, at danske børn i 4. klasse oplevede sig mobbet langt mere end i de andre nordiske lande. Vi har inviteret Stine Kaplan Jørgensen, lektor og ph.d., her ud på skolen til en pædagogisk dag i august for netop at have fokus på det. Hun har spændende vinkler til at arbejde med gode klassekulturer.

Vi gør alt for at mobning ikke sker her på skolen, og vi har heldigvis få tilfælde. Men vi skal være obs. hele tiden, ikke mindst i disse SoMe tider, hvor mobning kan fortsætte døgnet rundt. Der er forskel på drilleri og mobning (som er systematisk, gentagende og udstøder et barn). Børn skal ikke pakkes ind i vat, skal kunne tåle modstand og kunne indgå i fællesskaber. Men altid ”overvåget” af voksne, som bliver deres medspillende modspiller til at udvikle sig.

/John