Indimellem kommer en af jer forældre forbi mit kontor. Med gode spørgsmål, gode input og refleksioner. Det er altid værdsat fra min side. Tak!
En kom forbi forleden dag og spurgte ind til SFO. Kan vi øge åbningstiderne? Hvad med brug af skærme? Hvad med aktiviteter?
En friskole får cirka 1/3 af det tilskud en folkeskole får til deres SFO. Desuden er brugerbetalingen typisk mindst dobbelt så stor som på en folkeskole. Vi har som udgangspunkt meget få ressourcer til SFO. Vi bedriver først og fremmest skole. Kunne vi ikke sætte SFO-betalingen op fra de 700 kroner til 1567 kroner, som Køge Kommune tager for en SFO-plads? Så var der råd til øget åbningstid og lidt flere aktiviteter. Jo, det kunne man jo godt, men med den utilsigtede virkning, at familien med 3 børn absolut ikke har råd til det. Færre børn i SFO, færre midler – vi havner et dårligere sted.
Det forunderlige ved vores SFO er, at alle børnene i 0.-3. klasse går der. Det er faktisk meget usædvanligt. Jeg hører om SFO´er, hvor halvdelen af børnene ikke er tilmeldt.
Det er et kæmpe aktiv for kammeratskabet, trivslen og de gode relationer. Det som er helt afgørende for en god skolegang.
Hvad med ferierne? Ja, det kan jo altid diskuteres, men vores erfaring siger os, at vi har ramt et rimeligt gennemsnitligt behov med 2 ugers åbent i skolens sommerferie. Den ene uge er der kun tilmeldt 8-10 børn, den 2. uge 3 gange så mange (men kun godt og vel en fjerdedel af børnene i 0.-3. klasse).
Vi advokerer for, at børnene skal have fri, når der er ferie. Mangler man aktiviteter til sine børn, må man bruge kommunens mange tilbud og selv organisere legeaftaler m.m.
For nogle familier er det måske ikke den fedeste besked, men det er de muliges kunst mellem økonomiske ressourcer, hensyn til helheden og den enkeltes behov.
Og skærmene? Ja, det er en tilbagevendende overvejelse, hvor vi nok aldrig bliver færdige. I fritidsklubben (4.-7. klasse) er der frit spil, da det er elevernes fritid, blot på skolen. I SFO er der få afgrænsede tider, som helt er styret af de voksne.